בצק סוכר הוא חומר צבעוני, נוח לעבודה ובעיקר מתוק המאפשר ליצור יצירות דמויות מתוקות וחמודות דווקא באפייה וקונדיטוריה על עוגות ומאפים שונים. אף על פי שהוא עשוי ממרכיבים פשוטים כמו סוכר, קמח, מים וחלבון ביצה, השימוש בבצק סוכר דורש מיומנות, סבלנות ודמיון פורה. בצק סוכר הוא חומר גלם שנהנה מפופולריות רבה בקרב קונדיטורים, שפים ואומנים קולינריים מודרניים ומשמש ליצירת קישוטים מרשימים בעיצובים ייחודיים. רוצים לדעת איך לעבוד נכון עם בצק סוכר? היכנו לכם מדירך מתוק.

 

מה זה בצק סוכר?

בצק סוכר, כפי ששמו מרמז, הוא גוש דמוי פלסטלינה המורכב בעיקרו מסוכר. הוא נוצר מערבוב וטחינה של מרכיבים בסיסיים – סוכר, מים וחלבון ביצה עד להשגת בצק, רך וגמיש אך יציב לעבודה. תהליך הכנת בצק הסוכר מאפשר ליצור צורות בצבעים שונים ומגוונים אם בקנייה שלהם בצבעים או באמצעות הוספת צבעי מאכל. כשמעצבים את הבצק הוא מתחמם מהידיים ונהיה רך ונוח לעובדה, ולאחר שמסיימים לעצב את הדמות שרצינו, מניחים אותה להתייבש באוויר הפתוח והבצק סוכר מתייבש ומתקשה וכך הדמות נשמרת.

 

מה הם השימושים הנפוצים של בצק סוכר?

בצק סוכר הוא חומר בעל שימושים מגוונים בתחום האפייה והקונדיטוריה. מעבר לשימוש בקישוט עוגות, בצק סוכר משמש גם ליצירת פריטים אכילים מרהיבים אחרים. להלן כמה מהשימושים הנפוצים:

ציפוי עוגות

אחד השימושים הקלאסיים והמוכרים ביותר של בצק סוכר הוא ציפוי עוגות. יש לרדד את בצק הסוכר בהתאם לגודל העוגה, לצפות את העוגה בגאנש שוקולד שישמש חומר מקשר ולעטוף אותה בבצק המרודד. לאחר שהעוגה עטופה בשכבה ראשונה של בצק סוכר, אפשר להמשיך ולעצב את העוגה עצמה על הבצק וליצור כל דבר העולה על הדמיון.

הכנת דמויות אכילות על גבי העוגה

שימוש נוסף ופופולרי הוא יצירת דמויות אכילות לקישוט העוגה. באמצעות חיתוך ועיצוב מהיר ויצירתי של בצק הסוכר, ניתן ליצור דמויות מגוונות של חיות, דמויות אנימציה, דמויות מציאותיות ועוד. דמויות אלה יכולות לשמש קישוטים צבעוניים ומרשימים על גבי העוגה או כפריטים עצמאיים לקישוט השולחן.

פריטים דקורטיביים

בשנים האחרונות, בצק סוכר נהפך לחומר פופולרי גם ליצירת מארזים ומתנות אכילות מקוריות. כמו שמפסלים ממנו דמויות שונות, אפשר גם ליצור ממנו קופסאות, תכשיטים ופריטים דקורטיביים נוספים העשויים כולם מבצק סוכר צבעוני.

 

איך עובדים עם בצק סוכר?

עבודה עם בצק סוכר דורשת סבלנות, מיומנות ויצירתיות. תוכלו ללמוד כיצד לעבוד עם בצק סוכר וליצור ממנו כמעט הכל בלימודים בקורס קונדיטוריה במכללת רימונים. נספר לכם בקצרה כי התהליך כולל מספר שלבים עיקריים:

לישה

את הבצק סוכר המוכן יש ללוש עד שהוא מגיע למצב נוח לעבודה. את הבצק סוכר קונים כגוש שאינו רך ולכן הלישה וחימום הבצק בחום הידיים עוזרים מאוד לקבלת בצק רך, גמיש ונוח לעבודה. בימי החורף כשמאוד קר וקשה לעבוד עם הבצק, אפשר להכניס אותו לכמה שניות במיקרוגל. אם בחרתם לעשות זאת חשוב מאוד שלא לחמם יותר מדי את הבצק ולגעת בו רק אחרי שהתקרר מעט כי בצק חם מאוד עלול לעשות כוויות בידיים.

רידוד

לאחר הלישה, בצק הסוכר עובר שלב של רידוד וכדאי לעשות זאת על משטח נקי בעזרת מערוך. רידוד מאפשר ליצור שכבות דקיקות ואחידות של בצק הסוכר, החיוניות ליצירת צורות ופריטים עדינים. שימו לב כי כדאי לרדד את הבצק לעובי שיהיה פחות מ-3 מ”מ. כמו כן כדי להקל על פעולת הרידוד תוכלו ל”קמח” את משטח העבודה במעט אבקת סוכר או קורנפלור (כמו גדולה מאוד יכולה לייבש את הבצק ולכן חשוב לקמח במידה הנכונה).

עיצוב וחיתוך

בשלב זה, בצק הסוכר מרודד ואפשר לעצב ולחתוך אותו לפי הצורות הרצויות. אפשר להשתמש בחותכים ובכלים מיוחדים או לחתוך באופן חופשי יותר בסכין חדה ודקה כדי ליצור דמויות, צורות ופרטים מגוונים.

עיטוף וסידור

לבסוף, אפשר להתחיל ולהניח את הדמויות והקישוטים שנוצרו מבצק הסוכר בקפידה על גבי העוגה או המאפה, וכך ליצור בעזרתם קישוטים אומנותיים מרהיבים. אפשר גם לצבוע את הקישוטים או להוסיף עליהם פרטים נוספים כמו גלייז מבריק ואכיל, סוכריות צבעוניות ועוד.

 

סיכום

בצק סוכר הוא חומר גמיש, יצירתי וצבעוני החיוני לעולם האפייה והקונדיטוריה המודרנית. עבודה עם בצק זה דורשת מעט סבלנות, מיומנות וחוש אומנותי מפותח, אך מאפשרת ליצור יצירות קולינריות מרהיבות ומלאות סגנון שבסופו של דבר מרשימות את העין והחך גם יחד. בין אם אתם שפים מקצועיים או חובבים של אפייה וקונדיטוריה, פיתוח המיומנות בעבודה ובעיצוב בצק סוכר יכול לפתוח בפניכם עולם חדש של יצירתיות ואפשרויות קישוט רבות, מפתיעות ומגוונות.