בשנים האחרונות, וגם בעידן הקורונה, אנשים רבים פתחו עסקים של מכירת מוצרי מזון ואפייה מהבית, במטרה להתפרנס מעסק עצמאי וביתי. חשוב לדעת שפתיחת עסק היא לא מהלך פשוט, ויש הרבה בירוקרטיה, תכנונים ותהליכים שיש לבצע כדי שהעסק יקום, יתפקד וישגשג. אז מה בעצם צריך לדעת לפני שפותחים עסק למכירת עוגות מהבית? ומה חשוב לעשות לאחר פתיחת העסק?

 

קודם כל – הוציאו רישיון עסק

לפני שאתם מכניסים עוגה לתנור, חשוב לדעת שהחוק בישראל דורש מעסקים, גם כאלו שמתנהלים במסגרת ביתית, רישיון עסק. רישיון העסק מתיר את הפעלתו של העסק ודורש ידע מסוים מבעלי העסק על פי התחום. מטרת רישיון העסק היא להבטיח שבעל העסק עומד בכל חובותיו החוקיות, ובמקרה של עסק מזון שומר על בריאות הציבור ומגיש אוכל ראוי למאכל. את רישיון העסק יש להוציא מול משרד הבריאות או הרשות המקומית, ולוודא כי אתם מתחילים לעבוד רק לאחר קבלת רישיון.

 

הכירו את רשויות המדינה

לאחר שהוצאתם רישיון עסק, עליכם לפתוח תיק במס הכנסה ומע”מ, לנהל מעקב ולרשום את כל ההוצאות וההכנסות שלכם, ולדווח עליהם לרשויות. עליכם לפנות גם לביטוח הלאומי ולשלם עבור עוסק עצמאי, ואם יש לכם עובדים – גם הם צריכים לקבל את הזכויות הסוציאליות שלהם. אם אתם לא בטוחים איך לעשות את הדברים, מומלץ להעסיק רואה חשבון שינהל עבורכם את כל העניינים וידאג שלא תסתבכו מול רשויות המדינה.

 

תכננו תכנית עסקית

ייתכן שכעסק חדש לא תחשבו שמדובר בשלב חשוב, אבל התוכנית העסקית תאפשר לכם לבנות אסטרטגיה מסודרת לפעילותו של העסק וגם להתרחבות שלו עם הזמן. מה כוללת תכנית עסקית?

  • בניית מודל כלכלי ותכנונים פיננסיים שלפיו העסק יפעל
  • בניית תוכנית שיווקית לפרסום העסק
  • הגדרת קהל היעד והתאמת המוצרים שלכם אליו – בהתאם לכך תיבנה הזהות של העסק וגם המיתוג.
  • מיתוג – עיצוב של לוגו (וגם סלוגן במקרה הצורך), עבודת גרפיקה שתבנה את הסמל שיהפוך לתעודת הזהות של העסק שלכם. בכל הנוגע לעסקי מזון מהבית, חשוב להגדיר את אופי העסק ולמתג אותו בהתאם.
  • הקמה, ניהול וקידום של חנות פיזית או מקוונת.

 

כל אלו, בסופו של דבר, צריכים לסייע לכם לנהל את העסק באופן יעיל וחכם ולראות רווחים נאים לאחר ההשקעה הרבה שלכם. התוכנית העסקית היא חלק בלתי נפרד מהקמת עסק, גם עסק לאוכל ביתי, משום שזו הדרך לנהל נכון את ההוצאות וההכנסות, להימנע מטעויות שיכולות לגרום לקריסה של העסק ולקבל את האפשרות לצמוח ולהתפתח בעתיד. כדי לבנות תוכנית עסקית, מומלץ להתייעץ עם יועץ עסקי ולקבל שירות לפי הצורך.

 

מכינים את המטבח – מתחילים לאפות עם חומרי גלם וכלי אפיה

עכשיו כשיש לכם תוכנית עסקית הגיע הזמן להכין את המאפים שלכם. לפני שאתם קונים, חשוב לבצע סקר שוק ולבדוק את כל הספקים בתחום. מי יספק לכם את המחיר הטוב ביותר? מי ייתן לכם שירות טוב? כדאי לעשות זאת לפני הרכישה עצמה, כדי לדעת איפה לקנות והאם זה ספק שיכול לשרת אתכם לאורך זמן.

כדי לאפות, תצטרכו חומרי גלם לצורך האפייה, שישמשו אתכם לכל מאפה. כדאי להצטייד בחומרי גלם המתאימים לאופי העסק שלכם, ובכמויות התואמות את מספר ההזמנות הנוכחי שלכם. לאחר שתצטיידו בחומרי גלם, יש לרכוש כלי אפיה שבעזרתם תכינו את כל המאפים. כלי אפייה מגוונים יעזרו לכם ליצור אוכל מגוון ומיוחד, ולכן כדאי שתרכשו את כל מה שאם צריכים לצורך כך במסגרת התקציב.

 

שיווק ופרסום

השיווק והפרסום הם אלו שיזרימו אליכם את הלקוחות הראשונים שלכם ויתנו בוסט ראשוני לצבירת הלקוחות. את דרכי הפרסום והשיווק כדאי לקבוע במסגרת התוכנית העסקית, אבל יש כל מיני דרכים שיכולות להתאים לאופי העסק שלכם:

  • שיווק ברשתות חברתיות – פתיחת עמוד עסקי ברשת חברתית, כתיבת תוכן באופן קבוע, העלאת תמונות וסרטונים, שיתוף העוקבים, ובעצם כל אפשרות שהרשת החברתית מאפשרת. כדאי לפעול בכל החזיתות, אבל במקרים של עסק בתחום האוכל אפשר ללכת על אינסטגרם המבוססת על תמונות וסרטונים קצרים, משום שלהיבט הוויזואלי יש פוטנציאל שיכול להביא אליכם לקוחות חדשים.
  • קידום ממומן ואורגני ברשתות חברתיות – אם אתם כבר פעילים ברשתות חברתיות, אפשר לנסות קמפיין של קידום ממומן כדי להתניע את התהליך ולאחר מכן לעבור לקידום אורגני. במקרה הצורך, פנו למומחים בתחום שיעזרו לכם לעשות את זה באופן מקצועי.
  • פתחו אתר – אם מישהו לא יחפש אתכם ברשת החברתית, הוא ככל הנראה יחפש אתכם בגוגל ויגיע לאתר שלכם. פתחו אתר, עצבו אותו והשקיעו בו, העלו בו תמונות של האוכל שאתם מכינים, ובבוא הזמן תוכלו להפוך אותו לאתר הזמנות.
  • רדו לשטח – השתתפו בירידי אוכל, הציעו טעימות ותנו לאנשים להכיר אתכם פנים אל פנים. דאגו שיהיה לכם כרטיס ביקור או דרך אחרת להשאיר להם פרטים, וכך הם יוכלו לקנות מכם שוב.

 

בודקים את השטח: מחקר מתחרים

אתם בוודאי לא הראשונים שפותחים עסק כזה, ובכל רגע נתון קיימים עשרות או מאות מתחרים שפועלים באותו התחום. מחקר המתחרים צריך לתת לכם תמונה שתציג מה עושים המתחרים, איך הם משווקים, מה מצליח להם ומה לא הצליח. כל מתחרה מציג את נקודות הבידול שלו, וכך תדעו האם אתם יכולים ליצור נקודת בידול חדשה שתבליט אתכם מעל המתחרים בשוק.

 

יש מאפים? קבעו להם מחירים

מחקר המתחרים עליו דיברנו קודם יעזור לכם להבין מה טווח המחירים המקובל בשוק, וכך לקבוע מחירים ריאליים שתואמים אותו ויאפשרו לכם להשתלב בתחום. מחירים גבוהים מדי יהפכו אתכם לעסק שלא כדאי לקנות ממנו (אלא אם המיתוג שלכם יסמן אתכם כעסק שמשווק פריטים יוקרתיים), ומחירים נמוכים מדי עשויים לעורר את חשדם של הקונים או ליצור לכם מוניטין של עסק לא רציני. נוסף על כך, המחירים צריכים להתאים להוצאות שלכם, ולאפשר לכם להפיק רווח סביר מהמכירה.

 

מה עוד חשוב לדעת?

  • נסו את המוצרים – אם אתם רק מתחילים בתחום האפייה, נסו את המאפים על מכרים או משפחה ותראו מה עובד ומה לא. אל תעשו את הניסוי על הלקוחות, משום שהם עלולים להישאר עם חוויה שלילית שתמנע מהם לחזור או להמליץ עליכם. תקנו את הלקויים ונסו שוב, ורק כאשר המוצר מושלם – שווקו אותו ללקוחות.
  • שליחויות – אם העסק שלכם בנוי על משלוחים, כדאי למצוא חברת שליחויות שתנהל את העניינים עבורכם. לא כל עסק פועל על בסיס משלוחים, אבל אם כן, חשוב לבחור בחברה טובה שתעביר את התוצרים שלכם ללקוח במצב שבו הם יצאו מהמטבח שלכם, ותשאיר לו חווית קנייה חיובית.
  • סדר, ניקיון והיגיינה – דרישות אלו ידרשו מכם במסגרת הוצאת רישיון העסק, אבל חשוב בכל מקרה להקפיד על תנאי ניקיון והיגיינה כאשר מכינים מוצרי מזון. זכרו כי מדובר בבריאותם של אנשים, וצריך למכור מזון ראוי לאכול.
  • שירות לקוחות – יהיה מוצלח העסק שלכם ככל שיהיה, אם לא תתנו שירות טוב – תאבדו לקוחות במהירות. הקפידו על שירות אדיב ונעים, וטפלו בכל בעיה עם חיוך וגישה חיובית. גם הלקוחות שלכם יעריכו את זה.

 

סיכום

עסק למכירת עוגות מהבית יכול להיות משתלם במיוחד אם תתכננו אותו נכון, תשקיעו בו ותלמדו דברים חדשים בכל יום. ההתחלה עשויה להיות מאתגרת, אבל ההשקעה תשתלם לכם כאשר העסק יתחיל להניב רווחים לא רעים. תאמינו – הכל אפשרי.

 

 

כתיבת תגובה