מאז ומעולם אנשים רבים נמשכו לעולם האפייה, אך זה קורה במיוחד בתקופה האחרונה, המאפשרת לרבים מאיתנו לשהות שעות נוספות בבית ולחפש אחר תחביב מעניין. ובצדק – אפייה יכולה להיות מהנה במיוחד ומפתחת את הדמיון והיצירתיות, וכמובן שגם טעימה במיוחד בסוף (וגם במהלכה, למי שמאיתנו אוהב ללקק את האצבעות…). אז אם גם אתם התמכרתם לטרנד האפייה ההולך ותופס תאוצה, ריכזנו במיוחד בשבילכם כמה טיפים לאפייה נכונה.

היעזרו במתכונים

כמעט כל אופה בתחילת דרכו במטבח מקפיד להשתמש במתכונים ומדריכי בישול. אם אתם רוצים לקבל תוצאות טעימות ומדויקות, רצוי שתעקבו גם אתם אחר מתכון ברור המפרט את כל שלבי ההכנה והאפייה, ורצוי כזה שיש עליו המלצות ממכרים ומאופים אחרים, שהוא אכן מוצלח. בתור התחלה, תוכלו להתמקד במתכונים שמוגדרים “למתחילים” כדי להשתפשף מעט במטבח ולהתחיל לצבור ניסיון וביטחון. סיכוי גבוה יותר שתצליחו לעמוד במתכונים פשוטים יותר שאינם מצריכים פעולות מורכבות ומסובכות באפייה (וגם אם לא, הכול בסדר. הסבלנות היא הכי חשובה). בתחילת הדרך, ובעיקר בפעמים הראשונים שאתם מנסים לאפות, כדאי שתעקבו אחר המתכון בדיוק, ובשלב זה אל תנסו לשנות אותו לפי ראות עיניכם, להוסיף או להחסיר מרכיבים וכדומה. בהמשך, כשתכירו את עולם האפייה מקרוב יותר ותהיו מנוסים במטבח, תוכלו לשחק עם המתכונים ואף ליצור דברים מאפס על סמך היצירתיות שלכם.

חומרי גלם

חומרי גלם איכותיים הם הבסיס לכל תוצר במטבח – אצל אופים מתחילים ומתקדמים כאחד. לפני שאתם מתחילים להכין כל דבר במטבח חשוב שתוודאו מראש שיש לכם את כל המצרכים וחומרי הגלם הנדרשים לכם. אם אינכם מוצאים מצרך מסוים, חשוב שתבינו האם ניתן להמיר אותו במוצר אחר שיתאים. כשזה נוגע לחומרי גלם לאפייה, מדובר בתורה שלמה. חשוב שתרכשו חומרי גלם איכותיים שיתאימו לאפייה, כדי שתקבלו תוצרים טעימים ומרשימים במיוחד. כך למשל, אם תרצו למלא עוגות ועוגיות בשוקולד, חשוב שתבחרו בשוקולד לאפייה או בממרחים לאפייה ולא בשוקולד פשוט למשל, שיכול להתייבש לעיתים במהלך האפייה. כמו כן, חשוב לא להקל ראש גם בבחירת מוצרי הבסיס לאפייה, החל בקמח ועד לתמציות טעם ומחיות שונות.

פנו זמן

פעמים רבות, אפייה תצריך מכם לא מעט זמן, מחשבה וריכוז. ולכן, נסו לבחור את הזמן המתאים ביותר עבורכם ליצור במטבח. רצוי שתפנו לעצמכם זמן אפייה, ולא תנסו לעשות זאת בין לבין או בזמן שאתם עסוקים במטלות אחרות בבית. הדבר האחרון שתרצו הוא לשרוף את העוגה או לשכוח את הסירופ מתבשל על הגז יותר מדי זמן. וכן, מלבד זמן המוקדש לאפייה ולמטבח בלבד, רצוי שתוודאו שהסביבה תהיה נוחה לכם. כלומר, אם אתם מעדיפים לעבוד בשקט ולבד, בקשו משאר בני הבית להניח לכם בזמן זה. עם זאת, אנשים רבים דווקא מעדיפים להפוך את זמן האפייה והבישול במטבח לפעילות משפחתית נחמדה ומגבשת. אם כן, תוכלו לנסות גם את זה, ולמצוא מתכון שיוכל להתחלק בין כולם ולהתחיל ליהנות.

מדידה מדויקת

עיקרון חשוב באפייה היא המדידה. כפי שציינו קודם, אחד הדברים החשובים עבור מתחילים במטבח הוא המעקב אחר מדריך אפייה או מתכון. גם המדידה היא חלק בלתי נפרד מכך, וחשוב להשתמש

בכמויות כפי שהן מצוינות במתכון. איך מודדים במדויק? רצוי לא להמר ולמדוד “בערך”, אלא להשתמש בכלי מדידה שיאפשרו לכם מדידה מהירה ומדויקת. כך לדוגמה, אם אתם צריכים למדוד חומרים יבשים (כמו קמח, סוכר, שוקולד ועוד) תוכלו להשתמש במשקל מטבח דיגיטלי. לעומת זאת, אם תרצו למדוד חומרים רטובים או נוזליים (כגון מים, שמנת ושמן) ניתן לעשות זאת בעזרת כוסות מידה וכן בעזרת כד מדידה, לפי העדפתכם.

כלי אפייה

רצוי שמתחילים באפייה, בדומה למתקדמים, יאבזרו את המטבח שלהם בכלי אפייה שימושיים שיהפכו את חוויית האפייה שלהם לקלה, נוחה וכיפית יותר. בעזרת כלי אפייה שונים תוכלו לקחת את המיומנויות שלכם לשלב הבא, וליצור דברים יפים וטעימים. ניתן לומר כי הבסיס לאפייה נכונה הוא מיקסר או מערבל איכותי וטוב שישמש אתכם לכל צורך, לצד כלים בסיסיים נוספים כמו קערות ולקקנים. בשלבים הבאים תוכלו להיעזר גם בשקיות זילוף כדי ליצור דוגמאות יפות בקצפת על עוגות וקינוחים, אך גם כדי למלא עוגות בנוחות ובמהירות ולזלף קינוחים אחרים. יש גם מגוון עזרים להכנת עוגות, כמו שימוש ברינגים לעוגה שיבטיחו אפייה מדויקת של העוגה, ללא חשש שתגלוש בתנור, וכן בשבלונות לעוגה שיוכלו לסייע לכם ליצור עוגות מעוצבות ויפות במינימום מאמץ והתעסקות – ותוכלו להשקיע בקישוט העוגה ובזילוף.

הכירו את התנור שלכם

כל מי שהחליף תנור בחייו כנראה יודע שכל תנור אכן עובד אחרת. לכל תנור יש פונקציות שונות שמתאימות לשימושים ספציפיים, וכן עוצמת מעלות שונה, המצריכה בהתאם זמני אפייה שונים. אם כן, חשוב שתדעו שייתכן שתכוונו את התנור שלכם כפי שהתבקשתם במתכון, אך התוצאות לא יצלחו כפי שציפיתם. זה יכול להיות תלוי בגורמים שונים, אך גם בתנור עצמו. על כן, חשוב שתכירו את התנור שלכם, את הפונקציות השונות וכן את העוצמה הנכונה שתתאים לסוגי אפייה שונים. כמו דברים נוספים רבים במטבח, לא מדובר במשהו שלומדים ביום אחד, אלא לאחר הפעמים הראשונות שתתנסו באפייה או לאחר תקופה (סבלנות, כבר הזכרנו? ).

ולסיכום – תיהנו!

הטיפ החשוב ביותר שנוכל לתת לכם הוא פשוט ליהנות. אפייה היא עולם רחב ומגוון, שדורשת לא רק דיוק, אלא גם יצירתיות והפלגה עם הדמיון. אם כן, אל תחששו להיכשל בפעמים הראשונות שבהן אתם מנסים לאפות משהו, שכן זוהי הדרך שלומדים בה. גם בפעמים כאלה, אל תשכחו ליהנות מהתהליך ומהלמידה. אנו מקווים שתתפתחו ותבלו במיוחד במטבח, בהצלחה!

כתיבת תגובה