זה לא סוד שהדרך להצליח בעולם האפייה היא דיוק. ככל שנדייק יותר בכמויות, בטמפרטורה ובשלבי ההכנה, נצליח להכין קינוח מושלם – גם יפה וגם טעים. חלק מהדיוק הזה נמצא גם בבחירת תבנית האפייה הנכונה. אם נדע לבחור את תבנית האפייה, שעשויה מהחומר הנכון למתכון, נוכל לדייק את האפייה שלנו עוד יותר ולהכין קינוחים מושלמים. אילו סוגי תבניות אפייה קיימות, איך נבחר את התבנית הנכונה ואיך נשמור עליה לאורך זמן? כל התשובות במאמר הזה. תפעילו את התנור, אנחנו מתחילים.

סוגי תבניות אפייה

בחניות האפייה המתמחות נוכל למצוא שלל תבניות אפייה מכל מיני סוגים, המתאימות לסוגים שונים של מאפים ועוגות ולעוצמות חום שונות. הינה הסוגים הבולטים ביותר:

תבניות אלומיניום:

אלומיניום הוא חומר מוליך חום ולכן הוא אידיאלי לאפיית עוגות. תבנית אלומיניום איכותית תבטיח שהעוגה תאפה באופן שווה ואחיד מכל הכיוונים. תבניות האלומיניום עמידות בחום גבוה, כן שתוכלו לאפות בהן גם מאפים שדורשים חום תנור גבוה מאוד. אפשר למצוא תבניות שרק התחתית שלהן עשויה אלומיניום וכמו כן, תבניות שעשויות כולן מאלומיניום.

תבניות פלדת אל חלד:

תבניות העשויות פלדת אל חלד, הן בעצם תבניות נירוסטה. כל תבנית נירוסטה עשויה סגסוגת המורכבת מתערובת מתכות משתנה, ולכן שווה לקנות תבנית נירוסטה איכותית ככל האפשר. על אף שנירוסטה הוא לא חומר שמוליך חום בצורה הטובה ביותר, הוא עדיין חומר מעולה לתבניות אפייה, זאת משום שהוא מתנקה בקלות ואינו מחליד מהר.

תבנית אפייה למאפינס

תבניות סיליקון:

תבניות אלה מעולות גם לאפייה בחום וגם להקפאה של עוגות קרות ועוגות מוס בטמפרטורות נמוכות. בשונה מתבניות אחרות, את תבניות הסיליקון אפשר למצוא בצורות ובגדלים שונים כמו למשל תבנית סיליקון לעוגת קאפקייק גדולה שפופולארית מאוד לעוגות גיל שנה, וכך ליצור קינוחים ועוגות בצורות מיוחדות. סיליקון, להבדיל מאלומיניום ומנירוסטה, הוא חומר מבודד חום ולא מוליך. לכן חשוב לשים לב לזמן האפייה שמתארך באפיית עוגות בתבנית סיליקון ו”להשגיח” תמיד על העוגות או העוגיות שאתם אופים בתבניות כאלה. לתבניות הסיליקון יש יתרונות רבים, בהם הקלות שבה אפשר לחלץ את העוגה מתוכן, העובדה שהן לא מחלידות או נשברות וכמו כן הן עמידות לאורך זמן. נוסף על כך הן מתנקות בקלות ובמהירות וקל מאוד לאחסן אותן בזכות שהגמישות שלהן והעובדה שהן קלות משקל.

תבניות מעוצבות:

תבניות מעוצבות עשויות בדרך כלל סיליקון או פלסטיק ומשמשות לרוב להכנת קישוטים לעוגות. נוכל למצוא תבניות מעוצבות של מספרים, תבניות של אותיות, של קישוטים שונים כמו לבבות, כתרים, פרחים ואפילו של קרטיבים. אין-סוף למבחר העצום של התבניות המעוצבות. את התבניות המעוצבות העשויות סיליקון אפשר להכניס בדרך כלל לתנור, אבל כדאי לבדוק לפני כן אם התבנית אכן מתאימה לכך, ובעזרתן ליצור עוגות וקינוחים בצורות מדליקות. כמו כן אפשר למצוא גם כמה תבניות כאלה העשויות אלומיניום או נירוסטה, אבל לרוב בתבניות מסוג זה העיצוב של התבנית לא מעובר בצורה מושלמת לאחר האפייה.

יריעות אפייה:

יריעת אפייה היא משטח מלבני עשוי סיליקון או מתכת, והיא מתאימה לאפייה בתנור. לרוב נשתמש ביריעה מסיליקון לאפייה של עוגיות כמו עוגיות מקרון, כיוון שהיא מאפשרת שחרור קל של העוגיות ממנה, ויריעה ממתכת לאפייה של לחמים כמו בגטים ולחמניות.

תבניות כיכר:

תבניות אלה, כפי ששמן מרמז, מתאימות לאפייה של כיכרות לחם. תבניות כיכר בדרך כלל מלבניות ועשויות מאלומיניום איכותי וכבד המאפשר פיזור חום מהיר מאוד ואחיד. לתבניות האלה בדרך כלל יש מכסה, ומכניסים לתנור את התבנית סגורה במכסה כשבצק הלחם נמצא בתוכה. המכסה שומר על הצורה המלבנית של כיכר הלחם ומאפשר פיזור חום אחיד גם בחלק העליון של הלחם, שבדרך כלל נאפה מחום התנור ולא מהחום שהתבנית מוליכה.

תבניות אפייה קפיציות:

תבניות אפייה אלה הן תבניות עגולות בדרך כלל המאפשרות להפריד את מסגרת התבנית מהתחתית שלה. משתמשים בתבניות מהסוג הזה בדרך כלל לעוגות שרוצים להגיש בצורה יפה כשהעוגה “עומדת בפני עצמה” ולא צריכה תבנית להיתמך בה. נוכל למצוא תבניות כאלה לאפייה של קישים, פשטידות וטראטים למיניהם בתבנית המכונה תבנית פאי. התבנית הזאת היא תבנית קפיצית מתפרקת בעלת צורה מיוחדת המעניקה למאפה את הצורה המיוחדת של פאי.

תבניות זכוכית:

בדומה לסיליקון גם זכוכית אינה מוליכה חום טוב וכמו כן גם היא מבודדת חום. לכן יש להביא בחשבון שזמן האפייה בתבנית מזכוכית בדרך כלל יהיה ארוך יותר. תבנית אפייה מזכוכית תתאים לאפייה של פשטידות ומאכלים שלא זקוקים להשחמה גדולה בתחתית.

חשיבות החומר ממנו עשויה תבנית האפייה

לאחר שהכרנו את סוגי תבניות האפייה הקיימים, נוכל לדעת כיצד לבחור את תבנית האפייה המתאימה לנו ביותר לסוג הקינוח שאותו אנחנו רוצים להכין. אם נבחר בתבנית הנכונה לנו, נוכל לדייק בזמני האפייה, לעזור לאפייה אחידה וטובה ולקבל תוצר אפייה מושלם. שילוב של תבנית אפייה טובה ואחד מתנורי אפייה מומלצים יניב לכם תוצאות מושלמות וקינוחים מוצלחים, יפים ובעיקר טעימים.

השפעה בריאותית של תבניות האפייה

לתבניות האפייה יכולה להיות השפעה בריאותית מסוימת על הקינוחים והמאפים שלנו. לכן כשאנחנו קונים תבנית אפייה חשוב לבדוק שהיא עשויה מחומרי גלם איכותיים וטובים. אם מדובר בתבנית מאלומיניום או מנירוסטה חשוב תהיה עבה ואחידה כדי שתוליך חום בצורה טובה. חשוב לבדוק שתבניות הסיליקון מתאימות לאפייה בתנור, ואם כן לוודא שאין הגבלה על מעלות חום התנור. חשוב לבדוק שתבניות האפייה עומדות בתו תקן, שהיצרן שלהן אמין ואיכותי ושהן בטוחות לכל סוגי המזון.

טיפול ותחזוקה

כדי לשמור על תבניות האפייה שלכם, כדאי לעקוב אחר הוראות הייצרן שלהן. נוסף להוראות האלה, יש כמה טיפים חשובים שיכולים לעזור לכם לשמור עליהן כמו חדשות לאורך זמן:

  • תבניות מתכת: כדי לשמור על תבניות האפייה ממתכת שלכם, בין אם הן תבניות נירוסטה, נונ-סטיק, אלומיניום או ברזל, כדאי לשמן אותן היטב כדי למנוע מבלילת העוגה להידבק אליהן. כמו כן, כדאי לא להשתמש בסכין חדה כשחותכים את העוגה ישירות מהתבנית כדי לא להשאיר עליה סימנים. חשוב ליבש היטב את התבנית לאחר השטיפה, כדי להבטיח שלא תיווצר בהן חלודה.
  • תבניות סיליקון: חשוב לשים לב בתבניות סיליקון שהן אכן מתאימות לאפייה בתנור, זאת כדי לא להרוס את צורתן בחום התנור. כמו כן חשוב לשטוף היטב את התבנית ולייבשה לגמרי.
  • תבניות זכוכית: תבנית מזכוכית יכולה להתפוצץ בזמן האפייה או אחריה בגלל שתי סיבות עיקריות: הראשונה היא סדקים – אם יש לה סדק שיכול לגרום לזכוכית להתנפץ מהחום התנור במהלך האפייה. הסיבה השנייה היא מעבר קיצוני בין חום לקור. העברת התבנית מהתנור החם למשטח קר יכול לגרום לה להתפוצץ, לכן חשוב להניח את התבנית החמה על מגבת או על משטח מבודד חום אחר.

לסיכום

בחירת תבנית אפייה נכונה תעשה פלאים לקינוחים שלכם. אם נדע להתאים את תבנית האפייה בצורה נכונה, נקבל מאפים וקינוחים יפים וטעימים.
מוזמנים גם למצוא לכם תערובת לעוגה באיזור אבקות ותערובות אצלנו באתר

47.90 
30.90 
38.90 
69.90