בבתים רבים המטבח הפך להיות לב הבית, המקום בו כולם מתקבצים לארוחות משפחתיות או סתם כשיש חשק להכין ארוחה קלילה מהירה. פעמים רבות התנור הוא זה שקורא לכל בני הבית להגיע למטבח בגלל ריח טוב של מאפה או תבשיל שנאפים בו. לכל בית יש דרישות אחרות מהתנור שלו ויש דגשים חשובים שכדאי לשים לב אליהם כשרוכשים תנור אפייה ביתי. במאמר הזה ריכזנו עבורכם את כל מה שחשוב לדעת בבחירת תנור, שווה להמשיך לקרוא.

אז מאיפה מתחילים?

כשניגשים לבחור תנור יש לשים לב שהתנור עונה על הצרכים שלכם בהתאם להתנהלות הבית. בבית שאופים בו הרבה, היו דרישות אחרות מהתנור מאשר בבית שמשתמשים בתנור רק פעם בשבוע. לבית שבו אופים לחמים באופן תדיר יהיו דרישות אחרות מבית בו מבשלים באמצעות התנור תבשילי בשר ועוד. כשבוחרים תנור כדאי לשים לב לנפח הקיבולת שלו – משפחה קטנה לא צריכה תנור בעל קיבולת גדולה לעומת משפחה מרובת ילדים שזקוקה לאפייה של כמה תבניות יחד. אולי ישנן פונקציות שיתאימו למשפחה אחת ופחות למשפחה אחרת, למשל משפחה שומרת כשרות ושבת כדאי שתרכוש תנור בעל שני תאים המאפשר לבשל במקביל סוגי מזון שונים בטמפרטורות שונות או שיש לו שעון שבת שמאפשר הפעלה של התנור מבלי לחלל שבת.

כשקונים תנור אפייה כדאי להתייחס לשיקולים נוספים כמו למשל הנראות שלו והתאמתו למבנה המטבח ולעיצוב שלו:

מה ההבדל בין תנור אפייה בילד-אין לתנור אפייה משולב?

נוכל למצוא בחנויות מוצרי החשמל תנורי אפייה בילד-אין ותנורי אפייה משולבים. שני התנורים האלה יכולים להשתלב נהדר במטבח. האחד יתאים למטבחים קטנים שאין בהם מקום רב והשני יתפוס יותר נוחות ומקום. מהם ההבדלים בין התנורים? הינה הפרטים:

  • תנור אפייה בילד-אין: תנור אפייה בילד-אין הוא תנור שמצריך מקום ייעודי במטבח. בדרך כלל יהיה ממוקם בין מדפי האחסון במטבח, במקום שבו יש שקעים המתאימים לתנור. בדרך כלל הם היו תנורים בגודל סטנדרטי, כדי שיתאימו לעיצוב המקובל של מטבחים שמתוכננים מראש לתנור מהסוג הזה. התנורים האלה יותר נמכרים משום שהם לא תופסים מקום רב במטבח, ומשתלבים בעיצוב שלו בצורה טבעית ולא מתאמצת.
  • תנור אפייה משולב: לתנור אפייה זה אין מקום ייעודי במטבח והוא בדרך כלל ממוקם על רצפת המטבח ובגובה השיש. הוא נקרא תנור אפייה משולב משום שהוא משולב כיריים (גז או חשמליות), שנמצאות מעל התנור. התנור הזה פחות נמכר מתנורי האפייה בילד-אין, משום שהוא תופס מקום רב במטבח. עם זאת, בשל גודלו ובשל הנפח שהוא תופס במטבח הוא יכול להיות פריט עיצובי לכל דבר.

מצאו לתנור מקום ייעודי במטבח

המקום של התנור במטבח חייב לענות על כמה קריטריונים כדי שהוא יהיה המקום האידיאלי בשבילו. צריך שיהיה חיבור לחשמל, מקום אוורור וכמובן שיתאים במידות:

  • אוורור קדמי: בזמן האפייה התנור פולט אוויר חם בחלק האחורי שלו. כשאין מרווח של שלושה ס”מ בין הקיר לתנור, כשהוא מותקן בין מדפים או כשמתקינים את התנור מתחת לשיש, יש צורך בהתקנת מערכת אוורור קדמית (טנגנציאלי). המערכת יונקת אוויר קר מהחלק הקדמי-התחתון של התנור, פולטת אותו חזרה לחלקו העליון ומנקזת את האוויר החם שהתנור פולט.
  • מידות: כשרוצים להתקין תנור בילד-אין, יש להביא בחשבון את גודלו ולבחור בכזה שמתאים במידותיו למטבח שלנו. יש לקחת מידות מדויקות של התנור ושל המקום הייעודי לתנור, כשאנחנו מדברים על מידות עומק, גובה ורוחב של התנור פלוס התחשבות במקום לחיבור התנור לחשמל. כשרוצים להתקין תנור משלוב יש לשים לב למידות המקום הייעודי לו במטבח. יש לוודא כי גובה הכיריים תואם לגובה השיש (בדרך כלל 85 ס”מ) וגם פה יש לשים לב למידות העומק והרוחב ולמקום חיבור לחשמל.

אילו פונקציות כדאי לחפש בתנור אפייה?

כשאנחנו מחפשים תנור אנחנו רוצים שהוא יהיה תואם לצרכים שלנו ושישרת אותנו בצורה הטובה ביותר. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו אופים בדרך כלל בבית? האם אנחנו צריכים תנור המתאים לאפייה לחמים, תנור המתאים לבישול תבשילים ארוכים, או בכלל תנור שמתאים לאפיית עוגות וקינוחים. האם אנחנו צריכים תנור שיש לו פונקציה של התפחה; מהו טווח המעלות המקסימלי שהתנור צריך להגיע אליו; אם יש לנו צורך בפונקציה של ניקוי עצמי וכו’. אלה שאלות חשובות שכדאי לענות עליהן לפני רכישת התנור. ריכזנו עבורכם את הפונקציות השכיחות ביותר בתנורי אפייה:

תוכניות הפעלה

היום נוכל למצוא בתנורים מגוון רחב של תוכניות הפעלה שונות שיתאימו לסוגי אפייה שונים. תוכניות ההפעלה יעזרו לנו באפייה נכונה של המזון בכך שכל תוכנית מתאימה לאפייה של סוג מזון אחר. הינה שלוש תוכניות ההפעלה השימושיות ביותר:

  • מצב עליון-תחתון (סטטי): התוכנית הזאת היא התוכנית הבסיסית ביותר ברוב התנורים והיא מבוססת על חום שיוצא משני גופי החימום בתנור – העליון והתחתון. החום מתפזר באופן אחיד בתנור ואופה את התבשיל או המאפה בצורה שווה. מצב זה מצריך לעיתים לסובב את התבנית באמצע האפייה לאפייה אחידה של כל צדדי התבנית וכמו כן מתאים לתבנית אחת בכל אפייה. מצב זה מתאים למאכלים ולמאפים שונים כמו למשל אפיית לחם, פשטידות, עוגות ועוד.
  • מצב טורבו: זוהי תוכנית הפעלה האידיאלית ביותר. במצב זה גוף החימום האחורי ומערכת האוורור פועלים יחד. בזכות מצב זה החום בתנור מתפזר באופן שווה ואחיד. במצב זה אפשר להכניס לתנור כמה תבניות במקביל, מבלי להחליף ביניהן או לסובב אותן במהלך האפייה. מצב הפעלה טורבו פועל על ייבוש המזון ולכן יש להכניס לתנור מאכלים שאינם מתייבשים מהר או לחלופין דורשים ייבוש.
  • מצב גריל: במצב זה גוף החימום בתקרת התנור פועל, והוא מתאים בעיקר לצליית בשר.

מד טמפרטורה

אם בעבר תנורים היו מגיעים לחום של 180 מעלות צלזיוס, היום אפשר למצוא תנורים שיכולים להגיע עד ל-275 מעלות צלזיוס. היום אפשר לכוון את חום התנור בצורה מדויקת, כדי להגיע לתוצאות מעולות בזכות הצג הדיגיטלי שמאפשר לבחור טמפרטורה במדויק, דבר שהיה פחות פשוט בתנורים ישנים.

תנורי אפייה מומלצים יהיו כאלה שיש להם וסת טמפרטורה שמעניק שליטה טובה על הטמפרטורה בתוך התנור, מה שיעזור לנו להגיע לתוצאה המושלמת. אפשר למצוא בחלק מתנורי האפייה גם פונקציה של חימום מהיר. הפונקציה הזאת מקצרת את זמן חימום התנור, שמגיע לטמפרטורה הרצויה במהירות מבלי להמתין. הפונקציה הזאת מעולה כשמדובר באפיית קינוחים שמצריכים דיוק באופן ההכנה.

טיימר

טיימר דיגיטלי מאפשר להגביל את זמן האפייה או לחלופין לבצע הפעלה עתידית של התנור. בחלק מתנורי האפייה הטיימר יכול לא רק להתריע בסיום הזמן שהוגדר לו מראש אלא גם לכבות את התנור. נוכל גם למצוא בחלק מהתנורים אפשרות של שעון שבת שמפעיל את גופי החימום שבתנור בזמנים קבועים ובכך פתיחת התנור לא מפעילה את גוף החימום עצמאית ולכן לא נחשבת חילול שבת.

סוג התאורה בתנור

במתכונים רבים נוכל למצוא כלל אצבע – אסור לפתוח את דלת התנור בזמן האפייה. פתיחת הדלת גורמת לירידת הטמפרטורה בתנור, דבר שיכול להפריע לאפייה הנכונה של המזון. לכן לפני שרוכשים תנור, כדאי לבדוק את סוגי התאורה בו, איפה הם ממוקמים בתנור ומה צבע האור וכך להבטיח ראות טובה של המזון בתוך התנור מבלי הצורך לפתוח אותו. בהקשר זה כדאי גם לבחור דלת תנור שקופה יחסית שגם תוכל לעזור כשרוצים להציץ בתנור בזמן האפייה ולהשגיח על הלחם שלנו, על העוגיות או אפילו על עוגות גבינה שידועות כטריקיות לאפייה.

מסילות סטטיות או מסילות נעות?

נוכל למצוא שני סוגים של מסילות בתנורים. המסילות הרגילות הן מסילות שמותקנות בתוך התנור בלי אפשרות לשלוף אותן. שימוש תדיר יכול להוביל לפגיעה בציפוי הפנימי של המסילות. הסוגי השני הוא מסילות נעות שהן הנפוצות היום בתנורים. הן ניתנות לשליפה, וחלקן אפילו מסילות טלסקופיות ומונעות החלקה.

בדקו את נוחות הניקוי

בעבר ניקיון התנור הייתה משימה לא פשוטה משום שהתנור היה מקשה אחת שלא מתפרקת ותוכניות הפעלה בו היו מעטות. היום נוכל למצוא בתנורי אפייה מומלצים שלל פונקציות שמאפשרות ניקיון קל ונוח של התנור:

  • פירוליטי: פונקציה לניקוי עצמי של התנור בה התנור מתחמם לחום של 500 מעלות צלזיוס. החום הגבוה עוזר בהסרת כל השומנים שהצטברו ומחטא את התנור. הפעולה הזאת נמשכת בין שעתיים לשלוש ואי אפשר לפתוח את התנור במהלכה. הפונקציה הזאת מייקרת את מחיר התנור, אך לתנורים כאלה יש בידוד טוב יותר של החום דבר שמונע מהחום לצאת ממנו, מה שעוזר לחסוך בחשמל ובכסף.
  • קטליטי: שיטת ניקוי המשמשת פעולת מנע ולא פעולת ניקוי פרופר. דופנות התנור מצופות טפלון כך שבמהלך האפייה השומן לא נדבק לדפנות ונשרף מיד.
  • ציפוי התנור באמאייל: חשוב לבדוק כי תא האפייה בתנור מצופה אמאייל. ככל האמאייל יהיה יותר איכותי כך התנור יהיה יותר עמיד ויהיה קל יותר לנקות אותו.
  • אפשרות של פירוק הדלת והמסילות: כדאי לבחור בתנור שהדלת והמסילות שלו מתפרקות בקליקים ולא פתיחה של ברגים כו’. הפירוק של הדלת והמסילות מקל מאוד על הניקוי – גם של החלקים שמתפרקים וגם של פנים התנור כיוון שהגישה אליו יותר נוחה.

הדבר החשוב ביותר – בטיחות

אין ספק שהתנור יכול להיות מסוכן ולכן חשוב שיהיו לתנור כמה מנגנוני בטיחות והגנה. אם יש בבית ילדים קטנים כדאי לבדוק שיש לתנור מנגנון נעילה שלא מאפשר פתיחה מקרית של דלת התנור. נוסף על כך יש אפשרות לקנות תנורים בעלי דלת כפולה המבודדת חום ותנורים בעלי מסילות שלהן מעצורים למניעת החלקת התבנית, אלה יכולים למנוע מקרים של כוויות מחום התנור בהיסח הדעת.

לסיכום

אין ספק שבחירת תנור אפייה היא בחירה לא קלה, אבל עכשיו כשאנחנו יודעים בדיוק על מה להסתכל ועל מה לשים דגש אנחנו בטוחים שתוכלו למצוא את התנור האידיאלי לכם. טיפ אחרון – תמיד שווה להתייעץ עם אנשים ולקבל חוות דעת על תנורי אפייה מומלצים ולעשות השוואת מחירים וכך תוכלו לגשת חכמים יותר לקניית התנור.

כתיבת תגובה