תפוח בדבש, תקיעת שופר, בניית סוכה וארבעת המינים – כל אלה ועוד רבים מסמלים את חודש תשרי המלא בחגים ובמועדים. כולנו אוהבים לארח ולהתארח ולבלות את החג עם האהובים לנו מכל ולהתקבץ כולם יחד סביב שולחן מלא באוכל טעים. אבל איך כדאי לערוך את שולחן החג ואיך כדאי לקשט אותו? הכנו עבורכם את המדריך המלא לקישוט ועיצוב השולחן בחגי תשרי, לכם נשאר רק לקרוא.

מה מיוחד בחגי תשרי?

חודש תשרי, שמקור שמו הוא במילה האכדית “תשריתו” – שפירושה התחלה, הוא החודש הפותח של השנה העברית החדשה. בחודש הזה מתקבצים להם חגים רבים בהם ראש השנה, צום גדליה ויום כיפור, סוכות, שמיני עצרת ושמחת תורה. חודש זה מכונה בשם “הימים הנוראיים” משום שזה חודש שבו אנחנו מתחילים שנה חדשה, מכפרים על החטאים שלנו ומתפללים לשנה טובה יותר ומתוקה יותר. בחודש זה גם קוראים את החומש האחרון ומתחילים מחדש את קריאת התורה עד לחודש תשרי של שנה הבאה.

עיצוב שולחן חג לראש השנה

כשחושבים על ראש השנה הצבעים העיקריים שעולים לראש הם הלבן החגיגי, צבעי צהוב וזהב שקשורים לדבש שמאפיין את החג והצבע האדום שמגיע אלינו מהתפוח ומהרימון. נוכל לעצב שולחן יפה וחגיגי באמצעות שילוב של צבעים אלה והוספת אקססוריז ואלמנטים נוספים. נעצב את שולחן החג בהתחשב בכמה פרמטרים:

  • בחירת המפה: המפה היא הבסיס לעיצוב השולחן והיא זו שתקבע את טון הצבעים והגוונים הנוספים בעיצוב שולחן החג. אם נבחרת במפת שולחן בצבע לבן נקבל בסיס חגיגי וניטרלי עליו אפשר להוסיף צבעים נוספים כמו צבעי פסטל עדינים. שילוב כזה יעניק לנו שולחן אביבי וחגיגי. נוכל גם לבחור במפה בצבעים חמים יותר כמו שמנת שעליה ישתלבו מצוין פרטים גדולים בזהב וכמה פריטים באדום ויצרו שולחן קלאסי ומרשים. רעיון נוסף הוא לבחור מפה בצבע בולט יותר שלה נוכחות גדולה, כמו למשל מפה בצבע אדום, בצבע ירוק ואפילו מפה פרחונית ולשלב לה כלים עדנים בצבעים ניטרליים כמו לבן או צהוב פסטל.
  • בחירת כלי הגשה, צלחות וסכו”ם: לאחר שבחרנו את הבסיס לשולחן, את המפה, נוכל לעבור לכלי ההגשה, הצלחות והסכו”ם. אם בחרנו להשתמש במפה בצבע בהיר וניטרלי כמו לבן או שמנת נוסיף כלים בצבעים בולטים יותר. אפשר לבחור כלים בצבעים מאותה פלטת צבעים כמו כמה גוונים של צהוב כמו הדבש, כמה גוונים של אדום כמו הרימון והתפוח או כמה גוונים של ירוק המסמל התחדשות. אפשר אפילו לשלב בין צבעים, כמו למשל זהב ואדום או צהוב וירוק. תוכלו לבחור בכלים בגדלים שונים כמו למשל קערות הגשה גדולות ואובליות בצבעים בולטים לצד קעריות סלט קטנות בצבע לבן שמשתלבות במפה, וכך ליצור גיוון ומשחק בעיצוב שולחן החג. נסו לשמור על אחידות לצד הגיוון כדי לקבל שולחן מלא בכל טוב אבל לא עמוס ומבולגן.
  • כלים דקורטיביים וקישוטים לשולחן: אחרי שדאגנו לכלים הפרקטיים כמו הצלחות והסכו”ם, נעבור לקשט את השולחן בכלים דקורטיביים ובאקססוריז. אפשר לשלב על השולחן כדים קטנים שבהם פרחים שמתאימים לצבעי השולחן שבחרנו. אפשר גם להחליט שאקססוריז הם אלו שיעניקו את הצבעוניות והחיות לשולחן. אם נבחר במפה או בכלים בצבעים אחידים ומונוכרומטיים ונוסיף להם קישוטים בצבעים בולטים כמו למשל פיזור על השולחן הלבן ורדים אדומים נקבל שולחן קלאסי, שקט ורומנטי.

 

עיצוב שולחן חג לסוכות

את ערב חג הסוכות רובנו מבלים בתוך הסוכה, והאפשרויות לעצב אותה ואת שולחן החג שבה לא נגמרות. משום שאנחנו יכולים לעצב גם את חלל הסוכה ולא רק את שולחן החג, אנחנו יכולים לקבל סביבה חגיגית יותר ושלמה מבחינה עיצובית. כשנעצב את שולחן החג נשים לב לאותם הפרמטרים ששמנו לב אליהם בעיצוב שולחן ראש השנה:

  • בחירת המפה: גם פה, בדומה לעיצוב שולחן לראש השנה, בחירת המפה היא הבסיס העיצובי שלנו. חג סוכות מתאפיין מאוד בצבעי ירוק וחום שמגיעים אלינו מענפי עצי דקל שעוטפים את סכך הסוכה. לכן אפשר לבחור באחד הצבעים האלה כבסיס לשולחן או גם פה לבחור במפה ניטרלית וקלאסית בצבע לבן או שמנת. כל בחירת צבע שתעשו תשמש בסיס לבחירת יתר הכלים והקישוטים שנוסיף לשולחן.
  • בחירת כלי הגשה, צלחות וסכו”ם: כלים מעץ יוכלו להשתלב בצורה מושלמת בעריכת שולחן חג סוכות. כמו שציינו אנחנו עוטפים את הסוכה בענפי עצי דקל ושילוב של מפה לבנה וכלים מעץ יכולים ליצור הרמוניה ומראה נקי לשולחן החג שלכם. את הסכו”ם אפשר לבחור בצבע כסף או שחור וכך להדק את העיצוב ולהפוך אותו לקלסי מאוד. אם אתם רוצים שולחן מעט יותר בולט תוכלו לבחור במפת שולחן בצבע ירוק כהה, ולשלב לה כלי הגשה בצבע לבן וסכו”ם בצבע זהב. כל שילוב צבעים שתעשו יתקבל בברכה, רק זכרו – אל תעמיס יותר מידי צבעים על השולחן. בחרו בפלטת צבעים הרמונית, שלבו נגיעות צבע מפלטה אחרת ותקבלו שולחן חגיגי ויפה.
  • כלים דקורטיביים וקישוטים לשולחן: אין ילד שלא מחכה לחג סוכות כדי להכין שרשראות גזרי עיתון ושלל קישוטים יפים לסוכה. זה חג משפחתי, תנו לילדים לעזור לכם לקשט את הסוכה – אלה יהיו הקישוטים הכי יפים שתוכלו להוסיף לסוכת החג שלכם. נוסף לקישוטים של הילדים, שימלאו את חלל הסוכה, אפשר להוסיף קישוטים על שולחן החג עצמו. תוכלו לפזר על השולחן קונפטי לשולחן בדוגמת “חג שמח” בצבע זהב שיברכו את האורחים שלכם. תוכלו להכין מענפי עצי דקל פלייסמנטים ולהניח עליהם את הצלחות. תוכלו לקנות לולבים הקשורים לארבעת המינים ולקשט איתם את השולחן. כל אלמנט ברוח החג ישלב נהדר, רק זכרו לא להגזים לפעמים פחות זה יותר.

עוד טיפים שישדרגו לכם את שולחן החג

תמיד אפשר לחשוב על עוד רעיונות שיוכלו לשדרג לכם את שולחן החג ולהפוך אותו לחגיגי יותר ולמפנק יותר. מה אפשר להוסיף לשולחן? הינה כמה רעיונות מדליקים:

  • חצאיות שולחן: מלבד המפה לשולחן תוכלו להוסיף לשולחן החג גם חצאית שולחן בצבע לבן שתוסיף לו ממד נוסף ותבליט את הנוחות שלו בחדר. תוכלו לבחור כל חצאית בצבע שמתאים למפה שבחרתם או כזה שמשלים אותה מבחינה עיצובית.
  • קשטו את השולחן בסממנים של החג: לכל אחד מחגי תשרי יש סממנים שמיוחדים רק לו. תוכלו להכין לראש השנה צלחת גדולה שבה מסודרים כל סימני החג; תוכלו לפזר על השולחן רימונים קטנים, להניח לכל אורח צנצנת דבש קטנה ואישית או להכין חלות אישיות מתוקות ועגולות שמתאימות למנהג שלפיו נהוג לאפות חלות עגולות בראש השנה. בחג סוכות קשטו את שולחן החג בארבעת המינים, בפרחים טריים ובקישוטי סוכה. כל אלה יהפכו את השולחן שלכם משולחן ערוך לארוחה לשולחן חג מרשים.
  • אל תשכחו משהו מתוק: לאחר ארוחת החג, אין מי שלא ירצה להתפנק מקינוח קליל ומתוק. לכן לאחר הארוחה אפשר לערוך שולחן מתוקים מעוצב שממנו כל אחד יוכל לקחת את הקינוח שיבחר ולהתפנק ממנו.
  • יין ישמח ללב אנוש: תוכלו להניח על שולחן החג כמה בקבוקי יין וכוסות יין יפות וגדולות. אלה יהיו גם קישוט יפה ואלגנטי לשולחן וגם תוכלו להגיש לאורחים שלכם יין בכמה סוגים וטעמים.

לסיכום

אין ספק שכולנו מחכים שחגי תשרי יגיעו. כולנו רוצים ללבוש חג, להתקבץ כל המשפחה יחד, לאכול מטעמים טעימים ולאחל אחד לשני חג שמח ושנה טובה. ערכו את השולחן בכל טוב ובטוב טעם. בחרו פלטת צבעים הטועמת את רוח החג, בחרו את צלחות ההגשה והכלים המתאימים והשלימו את מראה שולחן החג בכלים דקורטיביים ובאקססוריז מיוחדים. שיהיה לכולם חג שמח.

כתיבת תגובה