אין כמו ריח של חלות שממלא את הבית בימי שישי. זה הריח הכי משפחתי וישראלי שיש, זה ריח של ביחד. על אף הכיף שאפייה ביתית, רבים מאיתנו בוחרים לקנות חלות במקום להכין אותן בבית. אנחנו רוצים על שולחן השבת שלנו חלה מרשימה ויפה שתקשט אותו ותשלים את האווירה המיוחדת שיש רק בשישי. אם בכל זאת אתם מעוניינים להכין חלה בבית, אבל כזאת שתראה כאילו נאפתה במאפייה, הגעתם למקום הנכון. במאמר הזה נלמד ביחד איך לקלוע חלות בצורות יפות וניתן את הטיפים הכי שווים לקליעת חלות ולאפייתן. תחממו את התנור, אנחנו מתחילים.

מתחילים מהבסיס: טיפים להכנת בצק חלה

לפני שעוברים לשלב הקליעה של רצועות החלות, צריך לדאוג שהבצק שלנו יהיה רך, נעים ונוח לעבודה. באיזה קמח כדאי להשתמש, כמה מים צריך להוסיף, האם יש זמן לישה מוגדר ואיך נדע שהחלות שלנו תפחו מספיק ומוכנות להיכנס לתנור? כל השאלות האלה חשובות מאוד וחייבים לענות עליהן לפני שניגשים להכנת חלה טעימה ורכה כמו ענן. הינה כל הטיפים להכנת בצק חלה מושלם:

באיזה קמח כדאי להשתמש?

יש כל כך הרבה אפשרויות כשמדובר בקמח להכנת חלה. קיימים בסופר קמחים ייעודיים לחלות, שבהם יש כבר את כמות השמרים הנכונה ועוד תוספות שיעזרו לכם להגיע לתוצאות טובות. אפשר להכין חלות מקמח לבן, קמח מלא, קמח כוסמין, קמח שיפון ועוד. אפשר גם להכין חלה ממיקס של קמחים וליצור חלה מיוחדת בטעמה. כמו שכבר נסביר, לכל קמח מתאימה כמות אחרת של מים ולכן אם אנחנו מתכננים לשנות מתכון קיים ולהחליף בו את הקמח לקמח אחר, צריך להביא בחשבון שכמות המים תשתנה. עם זאת, חשוב לציין שאפשר למצוא היום באינטרנט כל כך הרבה מתוכנים לחלות. ולכן אין צורך לשנות מתכון קיים, אלא פשוט לנסות מתכון שבמרכיבים שלו יש את הקמח שאתם מעוניינים להשתמש בו.

כמויות המים בבצק, זמן לישה והתפחה נכונה

כשמדובר באפייה הדיוק הוא מילת המפתח. אבל בשביל להכין את החלה המושלמת, נניח את הכלל הזה בצד לרגע. אין זה מדע מדויק בכל הנוגע לכמות המים בבצק, על זמן הלישה ועל זמן התפחת בצק שמרים. גם אם תמצוא מתכון מעולה שבו רשום שיש להשתמש בשלוש כוסות מים ולהתפיח את הבצק במשך חצי שעה, יכול מאוד להיות שעל אף שתהיו מדויקים מאוד לא תגיעו לתוצאה הרצויה. אם כך איך נדע כמה מים להוסיף לבצק, כמה זמן צריך ללוש אותו וכמה זמן להתפיחו? הינה כמה טיפים שיכולים לעזור לכם מאוד:

  • כמה מים צריך להוסיף לבצק? ובכן, ההמלצה שלנו היא לא התחיל את הכנת הבצק בהוספת המים. ההיפך, נשים את כמות הקמח הרצויה, את השמרים, המלח, השמן ואת הביצים (במתכון שבו ביצים) ולהתחיל בלישה. לאחר מכך נחל להוסיף את המים בהדרגה, בכל פעם קצת עד לקבלת בצק אחיד, רך ונעים. הסיבה לכך היא שכל קמח מתנהג אחרת וזקוק לכמות מים אחרת. אם נשתמש בקמח משקית פתוחה, קמח חדש מאוד או ישן; אם נשתמש בקמח לבן, מלא, כוסמין או חיטה מלאה – נצטרך להשתמש בכמות מים אחרת. לכן, לקבוע מראש כמות מים להכנת הבצק, לא תוביל בהכרח לתוצאה מדויקת. שימו לב – אם תוסיפו לבצק קצת מים הוא יהיה יבש ולא אלסטי, אם תוסיפו יותר מדי הוא יהיה רטוב ויהיה מאוד קשה לעבוד איתו. עם התרגול והמון התמדה אתם תרגישו את כמות המים הרצויה.
  • כמה זמן צריך ללוש? ברוב המתכונים תמצאו שזמן הלישה הוא שמונה דקות, אך זה לא בהכרח הזמן הנכון. זמן הלישה הנדרש הוא זמן הלישה שיספיק כדי לפתח בבצק רשת גלוטן חזקה. רשת הגלוטן יכולה להתפתח לאחר שמונה דקות או לאחר חצי שעה. צריך ללוש את הבצק עד שהוא אחיד וכשנמתח פיסה ממנו היא לא תקרע בקלות. טיפ חשוב נוסף, לישה ארוכה יכולה לחמם את הבצק, אם מחום המיקסר שעובד או מחום הידיים שלנו. חימום יתר יכול לפגוע בפעילות השמרים, לכן חשוב לעבוד בחדר קר וממוזג, בעיקר בקיץ.
  • כמה זמן צריך להתפיח? את רוב סוגי הבצקים מתפיחים פעמיים. פעם אחת לאחר הלישה ופעם שנייה לאחר עיצוב הבצק, במקרה שלנו לחלות. ההתפחה הראשונה תהיה עד שהבצק הכפיל את הנפח שלו. אפשר לכסות את הבצק במגבת או להכניסו לתנור מכובה עד להכפלת הנפח. לפני ההתפחה השנייה נוציא מהבצק שתפח את כל האוויר, נחלק לכדורים, ניצור מהם רצועות ונכין את הצורה של המאפה שאותו אנחנו מכינים (על קליעת החלות נרחיב ממש בעוד רגע). נסדר את המאפה בצורתו הסופית בתבנית אפייה שמרופדת בנייר אפייה, נכסה במגבת ונניח לו לתפוח עד שהוא רוטט. מה הכוונה רוטט? אם נזיז מעט את התבנית נראה שחלות רוטטות, במצב הזה נדע שהן מוכנות. נבריש את החלות בביצה טרופה ונכניס לתנור. זמן כל התפחה משתנה ולכן אין תשובה חד משמעית לשאלה כמה זמן נכון להתפיח את הבצק. בחורף ההתפחה איטית יותר ובקיץ ההתפחה יכולה להיות מהירה מאוד. נשגיח על הבצק שלנו ונשים לב לסימנים שהזכרנו. וגם פה, ככל שתכינו יותר ותתאמנו יותר, גם במזגי אוויר שונים, תהיו מיומנים יותר ותוכלו להעירך את זמן ההתפחה בעצכם.

אז איך קולעים חלה?

אם בעבר הינו מוצאים במאפיות הגדולות חלות קלאסיות משלוש או ארבע רצועות, היום אפשר למצוא חלות בצורות מיוחדות שמקשטות את שולחן השבת ומהדרות אותו. היום אפשר למצוא חלות בצורה הקלאסית מארבע רצועות ועד אין סוף. אנחנו יכולים למצוא חלות עגולות, חלות ממספר אי זוגי של רצועות כמו חלה מחמש רצועות, חלות קומתיים, חלה בצורת מפתח ומה לא. אבל לפני שנלמד איך לקלוע חלה, חשוב לתת כמה דגשים ליצירת הרצועות עצמן:

  • לאחר ההתפחה הראשונה, נחלק את הבצק לכדורים בגדול שווה, אפשר להיעזר במשקל מטבח דיגיטלי. נניח את הכדורים על משטח עבודה מקומח מעט ונכסה אותם במגבת מטבח.
  • בכל פעם ניקח כדור אחד ונכין ממנו רצועה: נקמח מעט את משטח העבודה, נהפוך את הכדור ונרדד אותו מעט באמצעות מערוך נירוסטה או מערוך עץ לצורת מלבן צר וארוך. את המלבן נגלגל כלפי פנים ליצירת רצועה ארוכה.
  • נדאג לסגור את הקצוות של הרצועה היטב, ונרדד אותה מעט בידיים כדי ליצור רצועה אחידה, יפה ונוחה לעבודה.
  • חשוב שכל הרצועות של אותה החלה היו שוות בגודל ובאורך שלהן.

עכשיו כשיש לנו את הבסיס, נעבור לתכל’ס ונלמד ביחד איך לקלוע חלה בכמה צורות שידהימו את האורחים שלכם. בואו נתחיל:

איך קולעים חלה של 3 רצועות?

חלה מ-3 רצועות היא אולי הקלאסית ביותר, אחרי החלה מ-4 רצועות. את החלה העשויה משלוש רצועות נקלע בדיוק כמו שקולעים צמה לשיער:

  • נקמח מעט את שולחן העבודה ונחבר את שלוש רצועות בקצוות שלהן, נהדק היטב ונתחיל לקלוע.
  • נעביר את הרצועה הימנית לאמצע, בין שתי הרצועות הנותרות.
  • נעביר את הרצועה השמאלית לאמצע וכך נחזור על הפעולה. בכל פעם נעביר את רצועות שבקצוות לאמצע לאורך כל החלה.
  • נהדק את הקצוות היטב ונקפל אותן מתחת לחלה שלנו. זהו, יש לנו חלה מ-3 רצועות.
  • נעביר את החלה להתפחה בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

איך קולעים חלה של 4 רצועות?

אם נרצה להכין חלה קלאסית, אבל עדיין אחת שתהיה מיוחדת וחגיגית – אפשר להכין חלה מארבע רצועות. גם הכנת חלה מארבע היא קלה יחסית:

  • נקמח מעט את שולחן העבודה ונחבר את הקצוות של ארבע הרצועות.
  • את הרצועה השנייה מימין נעביר מעל שתי הרצועות השמאליות, כך שהיא תהפוך להיות הרצועה השמאלית ביותר.
  • את הרצועה שהפכה לרצועה הימנית ביותר נעביר בין הרצועה השנייה לשלישית.
  • נעשה את אותן הפעולות מהצד השני. את הרצועה השנייה משמאל נעביר מעל שתי הרצועות הימניות כך שתהיה הימנית ביותר.
  • את הרצועה שהפכה לרצועה השמאלית ביותר נעביר בין הרצועה השנייה לשלישית.
  • כך נמשיך עד סיום קליעת החלה.
  • נעביר את החלה להתפחה בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

עכשיו אחרי שאנחנו יודעים לקלוע חלה מ-4, נוכל להכין כל חלה ממספר רצועות זוגי בדיוק באותו האופן וכך ליצור חלה גדולה ומרשימה יותר.

איך קולעים חלה עגולה?

אנחנו עולים מעט ברמת הקושי. אפשר להכין חלה עגולה בכמה דרכים ובמספר שונה של רצועות. נסביר איך קולעים חלה עגולה בצורה הבסיסית ביותר מ-4 רצועות. אם לאחר שתתרגלו את החלה הבסיסית ותרצו לעבור לחלות עגולות מורכבות יותר, תוכלו למצוא ברחבי האינטרנט אין סוף סרטונים בהסבר מפורט. ניקח את ארבע הרצועות שלנו ונסדר אותן בצורת סולמית (#):

  • נקמח מעט את שולחן העבודה ונניח שתי רצועות בצורה מקבילה ובמרווח קטן לרוחב המשטח, כך שיהיה לנו רצועה עליונה ורצועה תחתונה.
  • ניקח רצועה נוספת ונניח אותה מעל הרצועות, הפעם לאורך, כשהיא נוטה מעט לכיוון ימין. נעביר את הרצועה העליונה מעל הרצועה לאורך.
  • נעשה את אותה הפעולה ברצועה הרביעית והאחרונה. נניח אותה במקביל לרצועה הימנית ברווח קטן ונעביר את הרצועה התחתונה מעל הרצועה השמאלית.

צריך להיווצר לנו מעיין שתי וערב, כך שכל רצועה תהיה מעל ומתחת רצועה אחרת. במצב הזה נוצרו לנו שתי רצועות מכל כיוון – מעלה, מטה, ימין ושמאל. עכשיו אחרי שהצורה הבסיסית מוכנה נתחיל בקליעה:

  • נעביר את כל הרצועות הימניות מעל הרצועה השמאלית שלידן, מעליונית ביותר ועד לשמאלית ביותר, בכיוון השעון. המצב שאנחנו צריכים לקבל הוא שכל הרצועות הימניות יהיו מעל הרצועות השמאליות.
  • עכשיו נעשה את אותה הפעולה מהצד השני – את כל הרצועות השמאליות נעביר מעל הרצועה הימנית שלידן, מעליונית ביותר ועד לימינית ביותר, נגד כיוון השעון.
  • נחזור על שתי הפעולות האלה שוב, פעם ימין ופעם משאל, עד שנגמרות לנו הרצועות.
  • נקפל את כל קצוות הרצועות שנותרו מתחת לחלה העגולה שלנו, וזהו יש לנו חלה עגולה קלאסית ויפה.
  • נעביר את החלה להתפחה בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

איך קולעים חלה של 5 רצועות?

החלה הזאת מעט מאתגרת יותר, אבל עם הזמן וכלל שתתרגלו יותר, היא תהפוך עבורכם קלה. ובינינו היא כל כך יפה ומיוחדת שהיא שווה את התרגול ואת הניסיון. נקמח מעט את משטח העבודה, אבל הפעם לא נחבר את הקצוות של הרצועות. אנחנו נתחיל את הקליעה מהאמצע, נהפוך את החלה ונקלע מהצד השני. אין צורך לדאוג, נעבור על כל השלבים יחד:

  • נסדר את הרצועות אחת ליד השנייה ברווחים אחידים וקטנים יחסית.
  • נעביר את הרצועה הימינית ביותר מעל שלוש הרצועות שלידה כך שתהפוך לרצועה הרביעית.
  • את הרצועה השמאלית ביותר נעביר מעל השתיים שילידה כך שתהיה הרצועה האמצעית.
  • נעביר את הרצועה הרביעית מימין מעל הרצועה השלישית, ממש נחליף בניהן.
  • נעשה את אותן הפעולות שוב עד שהרצועות נגמרות לנו.
  • נחבר ונהדק את הקצוות היטב ונהפוך את החלה, כך שהרצועות שעדיין לא קלענו יהיו מולנו.
  • נסדר את רצועות ונעשה את אותן הפעולות עד שהרצועות נגמרות.
  • נסובב את החלה מעט וזהו, נעביר את החלה להתפחה בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה.

איך לקלועים חלת קומתיים?

אם אתם מעוניינים לקלוע חלה מהודרת באפס מאמץ, חלת קומתיים היא החלה בשבילכם. נכין שתי חלות מ-3 רצועות – אחת דקה ואחת עבה. נניח את החלה הדקה מעל החלה העבה, נעביר את החלה להתפחה בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה. וזהו, כשנאפה את החלה בתנור נקבל חלת קומתיים מיוחדת ויפה.

רגע לפני שמכניסים לתנור: טיפים מעולים להצלחה בטוחה

רגע לפני שנכניס את החלה לתנור, יש כמה דגשים שכדאי להכיר:

  • חשוב לקלוע את הרצועות בצורה הדוקה אבל לא מדיי. אם נהדק את הרצועות חזק מדיי יהיה להן קשה לתפוח ולגדול בתנור והן יקרעו בזמן האפייה.
  • אם רוצים לקבל חלה מבריקה אפשר להבריש אותה אחרי ההתפחה השנייה בביצה טרופה או בסילאן לגרסה הטבעונית. לחלה ירושלמית נכין כלי שבו שומשום, נרטיב את החלה מתחת לברז, לפני ההתפחה השנייה, ונכניס את החלה לכלי השומשום ונעטוף את כולה בשומשום. לאקסטרה שדרוג אפשר לפזר למעלה מלח חמאה, שהוא כמובן פרווה לגמרי. לנניח אותה בתבנית האפייה מרופדת בנייר אפייה ונתפיח את החלה התפחה שנייה. לחלה מקומחת, פשוט נבזוק מעט קמח מעל החלות ונכניס אותן לתנור כמו שהן.
  • זמן האפייה משתנה בין תנור לתנור. אנחנו ממליצים באפיות הראשונות להשגיח על התנור עד שתכירו את עוצמת החום הנכונה ואת זמן האפייה הנכון.

סיכום

אחרי שקראתם את המאמר, אם תרצו גם הבית שלכם יכול להתמלא בריח של חלות משכר וטעים בימי שישי. תבחרו את הצורה האהובה עליכם ביותר, או שבכל פעם תנסו צורה אחרת; לושו באהבה ובכוונה; תתפיחו בסבלנות והכניסו את החלות לתנור. גם אם בהתחלה הן לא יצאו מושלמות, הן בטוח יהיו טעימות ועם התרגול והניסיון אנחנו בטוחים שתכינו חלות מהממות שלא נופלות מאף קונדיטוריה או מאפייה. שבת שלום.

כתיבת תגובה