הוא מתאים לקישוט עוגות, עוגיות וכל מיני מתוקים טעימים, ואם רוצים אפזר לאכול אותו גם ככה, כמו שהוא – אנחנו מדברים כמובן על המרציפן. ממה הוא עשוי, מה המקור שלו, איך מכינים אותו בבית ועוד פרטים חשובים שיעזרו לכם לשפר את הקינוחים שלכם בעזרת המרציפן – כל אלה ועוד ממש כאן.

מה זה מרציפן?

מרציפן הוא תערובת מתוקה וגמישה העשויה בעיקר משקדים טחונים ומסוכר, שלפעמים מוסיפים לה גם חלבון ביצה. יש לו מרקם חלק וטעם עדין של שקדים, והוא מרכיב חשוב ופופולרי בקונדיטוריה ובאפייה. בדרך כלל משתמשים במרציפן כדי ליצור קישוטים לעוגות או ליצור פינוקים מתוקים כמו מרציפן בצורת פירות. יש לו שימושים רבים וקל להשתמש בו באפייה, ואפשר לשדרג אותו באמצעות צבעי מאכל טבעיים ליצירת פינוקים טעימים שגם מושכים את העין.

מקור המרציפן

לא בדיוק יודעים מי המציא את המרציפן קודם, ובדרך כלל המדינות שאליהן משייכים אותו הן פרס, ספרד, גרמניה או סין. יש מי שאומר שמקורו של המרציפן בפרס, והוא עשה את דרכו לאירופה עם הסוחרים. אחרים מאמינים שהוא נוצר בספרד או בגרמניה בימי הביניים, ואחרים אומרים שסין המציאה את המרציפן והוא נדד עם הסוחרים למזרח התיכון ולאירופה. כך או כך, מרציפן הפך לפינוק אהוב בתרבויות רבות, וכל אחת מכינה אותו איך שהיא יודעת ויוצרת ממנו ואיתו קינוחים מדהימים. באזורים מסוימים משתמשים במרציפן לצד שוקולד לאפייה או צימקאו כדי ליצור קינוחים טעימים ויפים.

איך מכינים מרציפן?

הכנת מרציפן בבית היא תהליך די פשוט, ואתם צריכים רק כמה מרכיבים: שקדים, סוכר וחומר מקשר כמו חלבון ביצה או סירופ. הינה כמה שלבים שאתם צריכים לעקוב אחריהם כדי להכין מרציפן ביתי טעים:

  • להלבין ולקלף את השקדים – מתחילים בהלבנת שקדים טבעיים במים רותחים למשך דקה, ואחר כך מעבירים אותם למים קרים. הקליפות אמורות לרדת מהשקדים בקלות
  • לטחון את השקדים – טוחנים בעזרת מעבד מזון את השקדים לאבקה דקה
  • לערבב עם סוכר – מערבבים את השקדים הטחונים עם אבקת הסוכר ביחס של 1:2 (כמות כפולה של שקדים ביחס לסוכר)
  • להוסיף חומר מקשר – מוסיפים בהדרגה חלבון ביצה או סירופ סוכר עד שהתערובת הופכת לבצק חלק וגמיש
  • ללוש את הבצק – לשים את הבצק עד שהוא מקבל מרקם חלק ואחיד. אם הוא דביק מדי אפשר להוסיף קצת סוכר, ואם הוא יבש מדי, מוסיפים כמה טיפות מים או סירופ

אפשר לשנות קצת את הטעם של מרציפן ביתי על ידי הוספת טעמים כגון וניל או מי ורדים. מי שאוהב טעם חזק יותר של שקדים יכול להוסיף תמצית שקדים בזמן שהתערובת נמצאת בתוך מעבד המזון.

מרציפן ביתי לעומת תעשייתי

ההבדל העיקרי בין מרציפן ביתי לתעשייתי הוא האיכות והטעם שלהם. מרציפן ביתי הוא הבחירה המועדפת על קונדיטורים ואופים כי הוא טרי יותר ומכיל רק רכיבים שהוכנסו לשם באופן ידני על ידי מי שהכין אותו. בדרך כלל הוא מכיל אחוז גבוה יותר של שקדים, והתוצאה היא טעם עשיר יותר ומרקם חלק יותר. בניגוד אליו, מרציפן תעשייתי מיוצר בייצור המוני ועשוי להכיל רכיבים נוספים כמו חומרים משמרים או חומרי טעם מלאכותיים. עם זאת הקלות שבה אפשר לקנות אותו ולהשתמש בו הופכת אותו לאופציה נהדרת למי שרוצה לקצר זמנים.

מרציפן בעולם

מרציפן נפוץ לשימוש בקונדיטוריה ובאפייה בכל העולם. לדוגמה, בגרמניה מרציפן הוא מרכיב מסורתי באפיית קינוחים הקשורים לחגים, ובייחוד בעיר ליבק, הידועה במרציפן האיכותי שלה. בספרד משתמשים הרבה במרציפן בהכנת קינוחים בתקופת חג המולד, והעיר טולדו מפורסמת בזכות הגרסה הייחודית שלה למרציפן. גם לאיטליה יש מסורת ארוכה של שימוש במרציפן, ואפשר למצוא אותו בקלות על קינוחים שונים. בכל מקום שאליו תגיעו תמצאו מתכונים שונים ושיטות מיוחדות להכנת מרציפן טעים ורך שאפשר להכין איתו הכול.

קישוט עוגות במרציפן

אחד השימושים הנפוצים ביותר של מרציפן הוא קישוט עוגות. המבנה הגמיש שלו מאפשר לרדד אותו לשכבות דקות שיתאימו בול לכיסוי של כל עוגה, היוצרות מראה חלק ואלגנטי. אפשר גם לפסל מרציפן לצורות ודמויות שונות, וזאת בדיוק הסיבה שהוא אחד מחומרי הגלם הטובים ביותר ליצירת קישוטים אכילים כמו פרחים, לבבות או פירות.

שילוב מרציפן באפייה

אפשר לשלב מרציפן באפייה בדרכים רבות, למשל כמילוי למאפים, כתוספת טעם לבצק עוגיות או אפילו אפייה של עוגת מרציפן מתוקה. טעם השקדים משתלב מצוין עם כל מיני מרכיבים שונים ומאפשר לעיצור שילובים יצירתיים ומתכונים ייחודיים.

לסיכום

מרציפן הוא חומר גלם מצוין להכנת מגוון קינוחים או לקישוט שלהם. זה לא משנה אם הוא הגיע מאסיה או מאירופה ומי הכין אותו קודם, כי בכל העולם משתמשים בו להכנת קינוחים טעימים שגם תופסים את העין. הכנת מרציפן בבית היא די קלה ולא דורשת יותר מדי מרכיבים או ציוד, והתוצאה היא חומר גלם גמיש ורך שאפשר להכין איתו קינוחים או ליצור קישוטים יפים שהם גם אכילים.

מרציפן