שוקולד הוא אחד מסוגי הממתקים האהובים בעולם, וכמעט אין אדם שלא אוהב שוקולד מכל סוג שהוא. גם אלו שלא אוהבים מתוק מתחברים לטעם העמוק והמיוחד של השוקולד המריר. עם השנים פותחו והומצאו סוגים רבים של שוקולד מעבר לשוקולד חלב, מריר ולבן, וביניהם אפשר למצוא את שוקולד גולדי, רובי וגם שילובים מיוחדים כמו שוקולד וכרמל מלוח או תות. בין כל הסוגים הללו כל אחד יכול למצוא את השוקולד המועדף עליו, ולהתענג ברגע מתוק לצד כוס הקפה שלו. אבל מה אנחנו באמת יודעים על המוצר שכבש בתים רבים במהלך ההיסטוריה? במאמר זה נענה על שאלות מעניינות על אודות השוקולד, כמו איפה הוא הומצא? אילו סגולות בריאותיות מייחסים לו? ועוד. אם אתם חובבי שוקולד אמיתיים, כדאי לכם להמשיך לקרוא.

ההיסטוריה של השוקולד

את גילוי השוקולד מייחסים לבני המאיה, שהיו הראשונים להשתמש בפולי הקקאו, אך לא להכנת השוקולד שאנחנו מכירים היום. בני המאיה ייצרו מפולי הקקאו משקה מר יחסית שאותו הם תיבלו בפלפל חריף או בווניל, והוא שימש כתרופה למחלות ולכאבי בטן.

משום שעץ הקקאו גדל באזורים טרופיים בלבד כמו באמריקה הדרומית ובמרכזה, היה צורך בייבוא שלו כדי שייחשפו אליו גם מעבר לים. הקקאו הגיע לראשונה לאירופה כמתנה למלך ספרד קרלוס הראשון, אך נכנס לתודעה באירופה רק מאה שנה לאחר מכן, עדיין כמשקה בלבד. האירופאיים שראו במשקה הקקאו של בני המאיה משקה בעל “טעם נרכש”, החליפו את הפלפל החריף בסוכר ובכך הומצא לראשונה משקה השוקו, שנחשב כמשקה לבעלי יכולת בלבד.

בשנת 1828 אדם בשם קונרד ון הוטן הצליח להפיק מפולי הקקאו אבקת קקאו וחמאת קקאו בזכות השומן שבו. בשנת 1847 קיימת עדות ליצירת שוקולד לראשונה, ובשנת 1875 שווק לראשונה שוקולד חלב.

השוקולד נוחת בארץ ישראל

אז איך השוקולד הגיע לארץ? בשנות ה-20 וה-30 היו קיימים שלושה מפעלים מרכזיים ליצירת שוקולד בארץ – “ליבר”, “אופנהיימר” ו”עלית”. עם השנים הוקמו עוד ועוד מפעלים ליצור שוקולד, חברות התמזגו, מפעלים הועתקו לערים נוספות, הכול במטרה אחת – לייצר כמה שיותר שוקולד.

במהלך השנים האלה קצב ייצור השוקולד ירד בהדרגה, בעיקר בגלל מלחה”ע ה-2 ומדיניות הממשלה בנושא לאחר מכן. בשנות ה-80 מפעלי שוקולד רבים הוקמו בארץ כמו “נסטלה”, “ורד הגליל” ו”מקס ברנר”, ואיתם פותחו מוצרי שוקולד מגוונים בארץ, כשהמוצר הנמכר ביותר הוא “שוקולד פרה” של חברת “עלית”.

ארבעה סוגים עיקריים של שוקולד

עם השנים פותחו סוגים רבים של שוקולד כאשר העיקריים והנמכרים ביותר הם שוקולד חלב, מריר, לבן והחדש ביותר שוקולד רובי.

שוקולד חלב

שוקולד חלב הוא אולי השוקולד הנמכר ואהוב ביותר מבין מוצרי השוקולד הקיימים. מכינים אותו בעיקר משילוב של מוצקי קקאו, סוכר ואבקת חלב. יש סיבה לכך ששוקולד חלב הוא השוקולד אהוב ביותר, זאת משום שהוא בעל מרקם רך וטעם מתוק שתמיד משאיר טעם של עוד.

שוקולד מריר

שוקולד מריר, להבדיל משוקולד חלב, מיוצר משילוב של אחוז מוצקי קקאו גבוהים שנעים בין 40 לעד 100 אחוז, וסוכר בכמות מופחתת. השוקולד המריר מוצק יותר משאר סוגי השוקולד ונחשב איכותי יותר מהם, זאת משום שמייחסים לו סגולות ויתרונות בריאותיים עליהם נרחיב בהמשך. שוקולד מריר משמש גם כשוקולד לאפייה מעולה בזכות אחוז מוצקי קקאו הגבוהים שהוא מכיל, וגם משום שהוא מעניק טעם עשיר ושוקולדי במיוחד לעוגות ומאפים.

שוקולד לבן

המיתוס הכי גדול שקיים על שוקולד לבן, הוא – שהוא לא באמת שוקולד. ובכן, יש אמת בטענה זו שכן השוקולד הלבן אינו מכיל מוצקי קקאו שמעניקים לשוקולד את התכונות והטעמים שלו. השוקולד הלבן כן מכיל חמאת קקאו בכמות גדולה יחסית מאשר בסוגי השוקולד האחרים, וכמו שוקולד חלב הוא מכיל סוכר ואבקת חלב שמעניקים לו מרקם רך, חלק וקרמי וטעם ונילי ממכר. בגלל הכמות הגדולה של חמאת הקקאו שנמצאת בו הוא קשה יותר לעבודה במטבח, להבדיל מהשוקולד המריר לדוגמה.

שוקולד רובי

שוקולד רובי נכנס לחיינו בשנת 2017, ובמהירות נכנס לרשימה הפותחת של השוקולדים הנמכרים והאהובים ביותר. השוקולד פותח על ידי חברת בארי קליבו ומיוצר מפולי קקאו של עץ בשם “רובי” שגדל בחוף השנהב, בברזיל ובאקוודור. כמו השוקולדים הוותיקים, גם שוקולד רובי עשוי בעיקר משילוב של מוצקי קקאו, סוכר ואבקת חלב. צבעו הטבעי ורדרד וטעמו חמצמץ ופירותי, זאת מבלי להוסיף שום תוספים ליצירת רבדים נוספים של טעם. אלה מיצבו אותו כשוקולד איכותי וטוב שהפך לנמכר מאוד במהלך השנים.

תהליך ייצור השוקולד

תהליך ייצור השוקולד מתחיל בקטיף פולי הקקאו, שהם הבסיס ליצירת שוקולד. תחילה מפרידים את הפולים מהציפה הלבנה של פרי הקקאו ומעבירים אותם תהליך של תסיסה. לאחר סיום התהליך קולים את הפולים וטוחנים אותם טחינה איטית וממושכת, תוך כדי שמחממים אותם בעוצמה נמוכה. לאחר הטחינה, אנחנו מקבלים נוזל שאותו מכנים “ליקר קקאו” שהוא הבסיס להכנת כל סוגי השוקולד.

בשלב הבא מעבירים את ליקר הקקאו תהליך ארוך שנקרא “קונצ’ינג”, שיכול להימשך לפעמים שבועות. בתהליך הזה מעבירים אותו במכונה ששוחקת את כל החלקיקים של הקקאו עד לדרגה בה אי אפשר לחוש אותם בלשון. לאחר מכן מעבירים את הלינק הליקר תהליך הפרדת שומנים ובכך להפיק את חמאת הקקאו ואת אבקת הקקאו. לאחר ההפרדה הזו מוסיפים את המרכיבים הנדרשים להכנת השוקולד שרוצים להכין – סוכר, אבקת חלב, ונילין ולציטין.

התהליך האחרון שהשוקולד עובר הוא תהליך שנקרא “טמפרור”. בתהליך זה חממים את תערובת השוקולד ומקררים אותה לטמפרטורה ספציפית ומדודה. מטרתו של תהליך המסת השוקולד וקירורו חזרה הוא לפרק את חמאת הקקאו ולגבשה לכדי צורת גביש ספציפית הנקראת גביש בטא. לאחר תהליך זה אפשר להעביר את השוקולד לתוך התבניות השונות ליצירת טבלאות שוקולד. התהליך מעניק לשוקולד ברק ומרקם חלק.

את תהליך טמפרור השוקולד אפשר לבצע באמצעות מכונה או באמצעים ביתיים. אם אתם מעוניינים לטמפרר שוקולד בבית, יש להתכונן מראש ולהצטייד במד חום, משטח שיש או נירוסטה וקלף עמיד בחום. נוסף על כך עדיף להשתמש בשוקולד איכותי בעל אחוזי מוצקי קקאו גבוהים שיקלו על הפעולה הביתית.

 

שוקולד- השפעות בריאותיות

רבים מייחסים לשוקולד סגולות ויתרונות בריאותיים, זאת בשל נוגדי החמצון הרבים שמצויים בו. פולי הקקאו מכילים מעט שומן רווי, שידוע כשומן לא בריא לגוף, ולכן יש הטוענים כי הוא אינו מעלה את רמת הכולסטרול. משום שרמת נוגדי החמצון משתנים בין סוגי השוקולד, מייחסים את יתרונות אלו בעיקר לשוקולד המריר ולקקאו שמכילים את ריכוז מוצקי הקקאו הגבוהים ביותר.

השוקולד המריר מכיל חומרים טבעיים שיכולים לשפר את מצב לחץ הדם, למנוע דיכאון, למתן את רמת הכולסטרול בדם ולשפר את תפקוד הלב. נוסף על כך, שוקולד מריר מייצר הורמונים חשובים שגורמים לתחושת הנאה, שזוהי תכונה חשובה לכשעצמה. חשוב לציין כי אין זה אומר שאפשר לאכול שוקולד ללא הפסקה, אך קובייה-שתיים ביום לא רק שלא תזיק אלא יכולה לסייע.

הפחתת הסיכון למחלות לב

אכילת שוקולד בכמות מתונה בכל יום עשויה להפחית את הסיכון ללקות בהתקף לב, בין היתר משום שהוא מפחית לחץ דם וחמצון של כולסטרול שידועים כגורמים למחלות לב. אכילת שוקולד מריר עשויה למנוע קרישיות דם שיכול לחסום כלי דם סביב הלב ובכך לגרום להתקף לב. נוסף על כך, צריכת שוקולד מריר, בצורה מתונה ומבוקרת, עשויה להוריד את הסיכון לפרפור פרוזדורים.

הפחתת לחץ הדם

צריכת שוקולד מריר, שעשיר בנוגדי חמצון, יכולה להוביל אצל אנשים שסובלים מיתר לחץ דם לשיפור בזרימת הדם בזכות היכולת שלו להרחיב כלי הדם.

עוזר לתסמונת תשישות כרונית ואף יכול לשמש כחומר ממריץ

נמצא כי שוקולד מריר עשוי לשפר את פעילות החומרים במוח שנקראים “נוירוטרנסמיטורים” (מוליכים עצביים). חומרים אלו עוזרים לאיזון מצב הרוח ומשפרים את איכות השינה. נוסף על כך, השוקולד מכיל חומר בשם “תאוברומין” שמשמש גם כחומר ממריץ.

השפעות שוקולד על בעלי חיים

בקקאו יש חומר שנקרא תאוברומין שבכמויות גדולות יכול להיות מסוכן לכלבים, לחתולים, לסוסים ולתוכים. התאוברומין יכול להוביל להתקף לב, התקף אפילפטי, דימומים ואף מוות אצל חיות אלו. לכן ככל שהשוקולד מכיל כמות גדולה יותר של מוצקי קקאו כך הוא הופך למסוכן יותר עבורם. מומלץ להימנע לחלוטין מהגשת מוצרים שמכילים שוקולד לבעלי חיים, גם אם אחוז מוצקי הקקאו נמוך.

סיכום

מבני המאיה ועד היום עבר השוקולד גלגולים רבים, פותחו והומצאו טעמים חדשים במרקמים ובעומקי טעם שונים, שהפכו לחגיגה גדולה. חוץ מעצם העובדה ששוקולד הוא עונג צרוף לכל טועם, בכמות מתונה הוא גם יכול להיות בריא ומועיל לגוף. אז תבחרו את השוקולד בטעם האהוב עליכם, ותתענגו על קובייה-שתיים, מגיע לכם.

 

 

כתיבת תגובה